Sahabe

Hvad er Sahaba?

Sahaba, betyder følgesvende, betegner mennesker, der fulgte profeten Mohammed (swas) og var hans (swas) ledsager. Som de mest prominente følgesvende regnes sædvanligvis en skare på 50-60 personer, der tilhørte den gruppe, der var tæt knyttet til profeten Mohammed (swas). Muslimerne betragter enhver sahaba som et fremragende eksempel på en god muslim, oftest ved at citere et eller flere verser fra koranen, for at underbygge denne udlægning. Efter profeten Mohammed (swas) død, var det ledsagerne som blev kaliffe "Efterfølger efter Guds udsendte"
Her er rækkefølge på kaliffaerne

1 - Hz. Abu Bakr

2 - Hz. Omer

3 - Hz. Osman

4 - Hz. Ali

 

Muhammad (saws) sagde:

”I vil altid være gode, så længe dem som så mig og ledsaget af mig, er med jer – dvs. Sahaba. Ved Allah! I vil altid være i godhed, så længe, der er med jer dem, som så dem som så og ledsaget mig (dvs. Tabi’een).”

Musnad Ahmad, bog 1 side 81 
 
 
Det er klart at følge Sahaba er den korrekte standard og får Muslimerne i den bedste tilstand. Lad os se hvad Profetens Ledsager sagde til den senere generation om dette. Abdullah Ibn  

Masud sagde:

”Hans (Profetens) Ledsager er nok (for os) at følge.” 

Sunan ad-Daarimi bog 1 side 49

 

 

Abdullah Ibn Abbas (ra) sagde,

”Vær på den retskafne vej, følg og lad være med at innovere og det som er blevet berettet (til dig), at en Sahaba sagde eller gjorde, skal du følge det.”

 

Den bedste Sahaba (ledsager) fra Profeten (saws) som kendte til fitna (dvs. prøvelser, ødelæggelser osv.) og dens forhindringer i at komme i det er Hudhayfah bin al-Yaman, han sagde:

"Udfør ikke en tilbedelse, som ikke blev praktiseret af Profetens ledsager, for den tidligere generation efterlader ikke plads for den senere til at tilføje noget (i religion). Frygt Allah, Oh læsere af Quran og søgende af viden, følg dem, der kom før jer."

Øzlem Øzcan | - Danmark | ozlem-adem@hotmail.com